با حضور مشاوران رئیس سازمان نوسازی مدارس بررسی شد؛

عملکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان طی سال‌های اخیر

۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۲ کد : ۱۱۴۸ اخبار مهم
عملکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان طی سال‌های اخیر با حضور معاونان و مشاوران رئیس سازمان، معاون فنی و نظارت و مدیرکل و معاونین اداره کل استان زنجان بررسی شد.
عملکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان طی سال‌های اخیر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، عملکرد اداره کل نوسازی مدارس استان زنجان طی سال‌های اخیر با حضور داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت، علیرضا باقری، مدیران و معاونین اداره کل استان زنجان برگزار شد.

در این جلسه داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت بیان کرد: بر کوچک‌سازی ادارات باید نگاه روشنی وجود داشته باشد و از ظرفیت‌های برون‌سپاری استفاده کنیم چراکه انتخاب مشاور به بهبود کار کمک می کند. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه فنی و نظارت بر عملکرد نوسازی مدارس برنامه مفصل داریم، گفت: بخاری‌های نفتی حتما باید جمع شود و در استقرار مدارس فضاهایی که در بستر رودخانه‌هاست به هیچ وجه نباید محل ساخت مدرسه باشد حتی اگر بستر رودخانه سال‌ها خشک باشد همچنین محل استقرار ساختمان‌ها نباید در شیب‌ها، مسیل رودخانه ها، پایین دست روستاها باشد. 

ورناصری تأکید کرد: فضای کلاس‌ها باید از حیاط حدود  2 تا 3 پله بالاتر باشد و نتیجه رعایت این اصل را در برخی مدارس خوزستان دیدیم که با وجود آبگرفتگی حیاط مدرسه، ساختمان مشکلی نداشت و حتی محل اسکان مردم شد.

معاون  فنی و نظارت به موضوع ساخت و ساز مدارس سبز هم اشاره کرد و گفت: همه مدارس ما باید از حیث انرژی، معماری و مواد اولیه به کار رفته در مدارس سبز شوند تا در صرفه‌جویی انرژی گام برداریم و مدارس زنجان هم یکی از استان‌هایی بوده که در این زمینه وارد شده است. 

وی درخصوص بررسی استحکام مدارس غیردولتی تصریح کرد: براساس استقرار قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی استحکام بنا را باید نوسازی مدارس تایید کند و آیین نامه اجرایی برای این موضوع آماده می‌کنیم.

بررسی نقاط ضعف و قوت عملکرد نوسازی مدارس استان‌ها

در ادامه باقری مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس در امور ادارات کل استان‌ها اظهار کرد: هدف اصلی این جلسات ارزیابی از وضعیت فعالیت‌های نوسازی در استان‌های کشور است چراکه بررسی نقاط ضعف و قوت می پردازیم تا با همفکری کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: برخی مشکلات از دید همکاران در صف رصد می‌شود که با انتقال به حوزه ستادی می‌ توان راهکاری برای آن در نظر گرفت، هدف نهایی از انعقاد چنین جلساتی اشراف بیشتری از استان خواهد بود همچنین سازمان می‌تواند نقطه نظرات استان‌ها را هم دریافت کند.

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس در امور ادارات کل استان‌ها با اشاره به خروجی‌های این جلسات گفت: برونداد برخی از این جلسات انعقاد تفاهم‌نامه با استاندار برای ساخت مدرسه بوده است، همچنین مسائلی دیگر از این دست را شاهد بودیم.

جذب اعتبارات استانی، دغدغه اصلی در عملکرد نوسازی استان‌ها

باقری در ادامه به شاخص‌های عمومی و اختصاصی نوسازی مدارس زنجان اشاره و اظهار کرد: در مجموع شاخص‌های در نظر گرفته شده استان زنجان در نیمه پایین استان‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه در شاخص‌های عمومی استان زنجان شرایط مناسبی ندارد، بیان کرد: البته این استان در شاخص‌های اختصاصی شرایط بهتری دارد.

باقری در امور استان‌ها با اشاره به موضوع جذب اعتبارات در استان‌ها گفت: یکی از نگرانی های عمده سازمان در سال جدید جذب اعتبارات است و در شرایط فعلی از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار سال ۹۷، ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن را هنوز دریافت نکردیم.

وی افزود: در سال ۹۸، اعتبارات نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و با احتساب مالیات آستان قدس ۲ هزار میلیارد تومان دیگر به اعتبارات آن افزوده می شود اما این نگرانی وجود دارد که استان‌ها تا چه حد توان جذب اعتبار خواهند داشت.

جذب 20 درصدی اعتبارات در نوسازی مدارس زنجان

به گفته باقری؛ استان زنجان تاکنون ۲۰ درصد حذب اعتبارات داشته است و در حوزه مشارکت مردمی ۴۶ درصد جلب مشارکت نشان می‌دهد همچنین جذب استانی برای پروژه‌‌های ملی و آموزشی سه درصد است.

باقری تاکید کرد: زنجان در طرح استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی استان ۵۰ درصد اعتبارات را جذب کرده است

وی یکی از اولویت‌های بسیار جدی سازمان را جذب اعتبارات دانست و بر تلاش مضاعف استان ها برای تحقق این مهم تاکید کرد همچنین در استان زنجان ۲۲۲ میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی جذب شده است.

افزایش روند رو به رشد سرانه فضای آموزشی استان زنجان طی یک سال 

باقری درباره وضعیت سرانه آموزشی و پرورشی استان تا پایان سال ۹۷ گفت: با وجودی که سرانه میانگین در کشور ۵/۳۱ متر مربع است اما سرانه آموزشی استان بیش از میانگین و عددی معادل 6/16 مترمربع برآورد شده است  که این یک مزیت محسوب می شود در حالی که در برخی استان‌ها مانند تهران و البرز چنین شرایطی نداریم همچنین میران تغییر سرانه فضای آموزشی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود 54/0 متر افزایش داشته است که اقدامی بسیار ارزشمند است.

وی به موضوع تراکم دانش‌آموزی اشاره و اظهار کرد: استان‌های مانند تهران و البرز با سرانه پایین،  تراکم بالایی دارد و در حالی که میانگین تراکم دانش‌آموزی  کلاس‌ها ۲۷ نفر است که استان زنجان از این بعد شرایط خوبی دارد و میزان تغییر سرانه استان زنجان ۹/۳۴ درصد افزایش یافته است.

باقری گفت: درصد کلاس‌های درس تخریب و بازسازی استان زنجان طی یک سال از ۷۴ به ۷۵ افزایش یافته است همچنین کلاس‌های مقاوم سازی زنجان ۱۱ درصد بود که به ۱۲ درصد رسید عاوه بر آن تعداد کلاس‌های استانداردهای ۴۳۲ کلاس درس است هرچند میانگین کلاس های استاندارد در کشور  ۵۴۷ است. 

وی بیان کرد: نسبت اعتبارات محقق شده مشارکت ‌های مردمی به  تخصیص یافته استانی در سال ۹۶ در استان زنجان 0.07 درصد است در حالی که میانگین 66/0 است.

باقری همچنین درباره توجه به مدیریت بحران گفت: مدیریت بحران چهار مرحله دارد که کارهای بسیاری برای عوامل پیشگیرانه در نظر داریم و کتابچه‌ای برای این موضوع  آماده کردیم. 

وی بیان کرد: سازمان حتما کمک خواهد کرد و با توجه به اتفاقات جدید وقتی برای شناسایی نقاط بحران دانه باشند و در بازه زمانی ۶ ماهه پژوهشی انجام شود،  حداقل کار تحقیقی انجام ود اما اگر کار در سطح استان باشد. موثر خواهد بود.

باقری با تاکید بر اینکه هر شاخصی به تنهایی برآیندی از جامعه هدف نیست، اظهار کرد: به همین دلیل تاکید داریم تا شاخص‌هایی در یابیم که گویایی بیشتری داشته باشد و به این موضوع تاکید داریم که شاخص‌های کلی نمای کلی می‌دهد و تک تک شاخص‌ها گویا نیستند.

آغاز ساخت 40 پروژه جدید در زنجان 

صفری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس زنجان بیان کرد: امسال ۴۰ پروژه جدید ساخت مدرسه را آغاز کردیم و اعتبارات استان را به سمت سیاست های سازمان سوق دادیم.

وی ادامه داد:  تمام اعتبارات را برای ساخت پروژه های جدید به کار گرفتیم و هیچ بدهی نداشتیم. همچنین تمام پروژه های نیمه کار خیّری را در اولویت دستور کاری داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس زنجان با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه معین هستند، گفت: در شرایط فعلی استان در کیفیت پروژه‌ها در سطح برتری قرار دارد.

صفری به موضوع اعتبارات استانی اشاره و اظهار کرد: ۱۰۰ پروژه را  در حال ساخت داریم  و در پروژه‌های ملی و استانی مشکلی نیست همچنین نگرانی برای استانداردسازی وجود ندارد و تنها استانی هستیم که دارای سیستم گرمایشی مرکزی هستیم و بخاری‌های هرمتیک ارزان‌تر گرفتیم.

وی درباره ساماندهی مدارس خشت و گلی و کانکسی گفت: ۱۷ باب مدرسه سنگی داشتیم که چهار باب را با اعتبارات استانی شروع کردیم، ۳ باب هم قبلا کار کردیم؛ درباره مدارس کانکسی هم  ۵۴ مدرسه کانکسی داریم که برای مدارس با جمعیت بالای 10 نفر دانش آموز مدرسه خواهیم ساخت و اکنون ۱۹ باب مدرسه  با جمعیت بالای 10 دانش‌آموز است. 

صفری تاکید کرد: تمام پروژه های جدید منطبق با سیاست احداث مدارس سبز است و پروژه ای را هم در گیلانغرب آغاز کردیم.

تحقق 80 درصدی جذب اعتبارات مردمی در استان زنجان

طاهری معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس زنجان گفت:  پروژه حیات طیبه را در نظر داریم و فازبندی لازم برای این منظور آغاز شده است؛ پروژه ها را همزمان مناقصه گذاشتیم، جذب اعتبار داریم و جذب اعتبارات مردمی هم 80 درصد محقق شده است.

اصغر محمدی معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس زنجان بیان کرد: در سال 95-96 پروژه تیمه تمام نداشتیم و چهار مرحله کار از آذر تا اسفند با حدود ۴۰ پروژه را آغاز کردیم. 

وی بیان کرد: پروژه استانی در قالب خیری بردیم و پروژه‌ها به سمت پروژه جدید سوق پیدا کرد. 

سید عباس صفوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی مدارس استان زنجان نیز با اشارخ به اینکه نگاه سازمان بیشتر فنی است و کمتر به نیروی انسانی توجه می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که باید اعتبارات حوزه تقویت نیروی‌انسانی زبده و کارمد برای توسعه و رسیدن به اهداف، افزایش یابد.

کلید واژه ها: سازمان نوسازی مدارس کشورنوسازی مداس زنجانارزیابی عملکرد


نظر شما :