معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

کمرئی حیاط مدرسه فقط مختص استراحت نیست/ تعلیم و تربیت در فضای کالبدی مدرسه شکل می‌گیرد

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۶۱۸ اخبار مهم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حیاط مدرسه فقط مختص استراحت نیست، باید توجه داشته باشیم که تعلیم و تربیت در فضای کالبدی مدرسه شکل می‌گیرد.
کمرئی حیاط مدرسه فقط مختص استراحت نیست/ تعلیم و تربیت در فضای کالبدی مدرسه شکل می‌گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، علیرضا کمرئی در گردهمایی مشترک معاونان وزیر، مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور در اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: فضای آموزشی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت موثر است و در کنار معلم و مواد درسی به تسهیل آموزش دانش‌آموزان منجر می‌شود.

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت در فضای کالبدی مدرسه شکل می‌گیرد و علاوه بر برنامه درسی عادی، برنامه درسی پنهان متأثر از فضای فیزیکی مدرسه است.

کمرئی با اشاره به فضای سنتی آموزش تصریح کرد: در این فضا نگاه خطی و متکلم وحده به معلم است اما در طراحی‌های جدید، فضای مدرسه با رویکرد نوین آموزشی، علاوه بر فضا عوامل دیگر هم مورد توجه قرار می‌گیرد تا تمام استعداد‌های دانش‌آموزان به فعلیت برسد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت حیاط مدرسه در کارکردهای آموزشی تصریح کرد: در کارکرد حیاط مدرسه با داشتن فضای فیزیکی باز، امکان تحرک و بازی‌های سودمند و آموزه‌های مناسب دانش‌آموزان وجود دارد. همچنین علاوه بر ۳۲ برنامه درسی ملی باید به برنامه درسی پنهان و فضای فنی یادگیری در حیاط مدرسه توجه کنیم.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه حیاط مدرسه تنها محلی برای استراحت دانش‌آموزان نیست، ادامه داد: دانش‌آموزان در مدرسه فضای تعاملاتی بیشتری پیدا می‌کنند و فرصت ادراک بیشتری دارند، حتی این فضا از اردوهای مسافرتی هم مهم‌تر است.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان از گروه همسالان خود تأثیرپذیری بیشتری دارند. در این شرایط حیاط مدرسه برای یادگیری فرصت بیشتری از کلاس درس دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر تعامل موثر این معاونت با نوسازی مدارس استان‌ها تاکید کرد و گفت: علاوه بر حیاط مدرسه باید به فضای هنرستانی، تجهیزات و تعمیر هنرستان‌ها و ترمیم مدارس و هنرستان‌های ماندگار توجه بیشتری شود.

کمرئی طراحی مناسب فضا را در کاهش بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری، احساس تعلق و مالکیت، تکامل شناختی و اجتماعی دانش آموزان، احساس ایمنی و نظایر آن را تضمین کننده کیفیت و موفقیت آموزشی مدارس برشمرد و از مدیران کل نوسازی مدارس کشور خواست به اهمیت و میزان تأثیر فضا در جریان آموزش و تربیت بیش از گذشته بیاندیشند.

وی همچنین بر لزوم همفکری و تعامل بیشتر مدیران کل با معاونان آموزش متوسطه در خرید تجهیزات اشاره کرد و از تکمیل پروژه های هنرستانی نیمه تمام، نوسازی و بروزرسانی تجهیزات هنرستانها، آزمایشگاهها و پژوهشسراها، به عنوان اهداف محوری در تقویت و غنی‌سازی فرصت‌های یادگیری مدارس کشور نام برد.


نظر شما :