سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی کشوری مدیران کل سازمان نوسازی مدارس:

مدارس باید تمام‌ساحتی و متناسب با نیازهای روز ساخته شوند/ طرح ساماندهی مدارس کوچک را به طوری جدی دنبال می‌کنیم

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۶۲۶ اخبار برگزیده
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش و اهمیت مدرسه در پرورش نسل آینده گفت: مدارس باید تمام ساحتی، بانشاط و استاندارد و با کیفیت ساخته شوند. در این راستا به دنبال ساماندهی مدارس کوچک هستیم و به طور جد آن را در دستور کار قرار دادیم.
مدارس باید تمام‌ساحتی و متناسب با نیازهای روز ساخته شوند/ طرح ساماندهی مدارس کوچک را به طوری جدی دنبال می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور سید جواد حسینی در روز سوم گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران با حضور در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و اجرائی این سازمان با اساتید دانشگاه و روسای دانشکده‌های معماری دانشگاه‌های کشور ضمن بیان اهمیت و ضرورت تعامل مدیران دستگاه‌های اجرائی با اساتید و صاحبنظران دانشگاهی گفت: پیوند این دو همواره عامل توسعه و افتراق آن موجب عقب‌افتادگی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط موثر دانشگاه با بدنه آموزش و پرورش ادامه داد: اندیشمندان همواره معتقدند نهادی که می‌تواند موجب تحول شود "آموزش و پرورش"، سازمانی که تحول در آن محق می‌شود، مکان کالبدی "مدرسه" و کارگذار این تحول "معلم" است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است؛ اظهار داشت: مهم است که چه محتوایی در مدرسه آموزش داده می‌شود و چه هویتی در چه کالبدی نهادینه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند جامعی است که تمام راهکارهای پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت در آن دیده شده است، افزود: در این سند، تعلیم و تربیت تمام ساحتی محور فعالیت‌ها قرار گرفته و تنها سندی است که جامع بودن آن به امضا همه رسیده و بر اینکه تحول باید در آموزش و پرورش ریشه‌ای باشد مورد تأکید قرار گرفته است.

حسینی با تأکید بر اینکه نگاه همه‌جانبه به پرورش افراد در جامعه باید در آموزش و پرورش متجلی شود بیان داشت: بسیاری از مدارس کالبد مناسبی برای اثرگذاری ندارند حتی با اینکه کارگذار(معلم) خوب داشته باشند.

 وی افزود: مدارس باید مانا ساخته شوند و امکان تربیت دینی و اخلاقی در فیزیک مدرسه دیده شود. مدرسه باید محل زندگی و شور و هیجان دانش‌آموز باشد و ما معتقدیم مدرسه، نه تنها محل زندگی بلکه مدرسه توانستن و نه تنها توانستن بلکه مدرسه زیستن و نه تنها زیستن بلکه محل بهتر باهم زیستن باشد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند "مدرسه کانون تحول است،" گفت: متناسب‌سازی این مکان مهم و ارزشمند در جامعه، باید همسو با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

حسینی همچنین ساخت مدارس بزرگ و در اولویت قرار دادن احداث مجتمع‌های آموزشی را مورد تأکید قرار داد و  پیگیری طرح ساماندهی مدارس کوچک را از مهمترین برنامه‌های خود برشمرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش  در ادامه با اشاره به اینکه ما در جامعه دچار بحران‌های هویتی هستیم تصریح کرد: هویت محلی، ملی، بین‌المللی و دینی باید در کالبد مدرسه نمایان شود. جدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش کیفی، همگرائی و بالا رفتن وزنه مشارکت نسبت به مقاومت در فعالیت‌های مدرسه است.

 وی افزود: مکان فیزیکی و کالبد مدرسه می‌تواند در چرخش تحول‌آفرین و مشارکت تقاضا محور دانش‌آموز در فعالیت‌های مدرسه بسیار موثر باشد.

عالی‌ترین مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: از اقدامات سازمان نوسازی مدارس کشور در راستای اهتمام برای تحول در ساخت مدارس با رویکرد مدارس سبز و هویت‌بخشی به معماری آن، صمیمانه قدردانی می‌کنم و خواستار تداوم اینگونه جلسات هم‌اندیشی با صاحبنظران و اساتید دانشگاه‌ها هستم.


( ۱ )

نظر شما :