مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور تأکید کرد:

ساخت مدارس با معماری بی‌هویت از این پس ممنوع است

۰۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۸ کد : ۵۸۱ اخبار برگزیده
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اشاره به اینکه ساخت مدارس به شکل تیپ و یکسان در کشور موضوعی منسوخ است، گفت: از این پس تمامی مدارس باید بر اساس شرایط اقلیمی استان‌ها ساخته شوند.
ساخت مدارس با معماری بی‌هویت از این پس ممنوع است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، عماد مخدومی روز یکشنبه در گردهمایی منطقه‌ای معاونین و کارشناسان دفاتر فنی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، که در ساری برگزار شد، گفت: یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شده است، هویت‌بخشی به معماری مدارس است که قطعاً اگر این مهم تحقق نیابد، روح حاکم بر مدارس ما تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: ساخت مدارس بر اساس معیارهای اقلیمی و هویتی یکی از شاخص‌های مدارس سبز است که از این پس برای ساخت تمامی مدارس کشور لازم الاجرا است.

مخدومی با بیان اینکه پیش از این تعداد زیادی از مدارس کشور به صورت تیپ و هم‌شکل ساخته شده، اظهار داشت: با توجه به فرهنگ ها و شرایط جغرافیایی متفاوت در کشور، اینگونه مدارس دانش آموزان را با محیط آموزشی بیگانه می کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت سبز فقط به معنای ایجاد فضای سبز در مدرسه نیست، افزود: ایجاد فضای سبز در محوطه مدارس، یکی از زیر شاخص‌های مدیریت سبز است که از این پس باید در ساخت مدارس در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: برخورداری از شاخص‌هایی مانند فرهنگ بومی، شرایط و پوشش جغرافیایی، رنگ‌های محیطی و فضای آمیخته با معماری محلی در طراحی و ساخت مدارس جدید، الزامی است.

مخدومی با بیان اینکه در گذشته نیز مدارس مبتنی بر اقلیم ساخته می شد، افزود: متأسفانه در ساخت این مدارس حداکثر یکی از پارامترهای اقلیمی در نظر گرفته می شد که عملاً کارایی چندانی هم در ایجاد هماهنگی با محیط جغرافیایی نداشت.

وی ادامه داد: مدارس سبز شاخص‌های متعدد و متفاوتی دارند که معماری بومی، توجه به اقلیم، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، استفاده از مدیریت آب، فضای سبز، مدیریت پسماند و معماری پایدار را شامل می شود که در گذشته فقط از برخی از این شاخص ها استفاده می شد.

مخدومی تأکید کرد: در حال حاضر متناسب سازی مدارس با اقلیم جغرافیایی و بومی از اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدارس است و من بعد تمامی شاخص های مدیریت سبز در احداث مدارس در نظر گرفته خواهد شد.

گفتنی است؛ در سمینار امروز طراحان معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و برقی از استان های مازندران، گیلان و گلستان به همراه معاونین فنی ادارات کل نوسازی مدارس این سه استان گزارش‌هایی از عملکرد خود را با اولویت طرح های مبتنی بر معماری اقلیمی ارائه کردند.

همچنین کارگروه‌های معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و برقی، طی این دو روز، تحقیقاتی درباره روش های نوین تصفیه آب و فاضلاب در مدارس، ایمن‌سازی مدارس حاشیه‌نشین و معماری ایرانی - اسلامی ارائه می دهند.

کلید واژه ها: هویت‌بخشی به معماری مدارسمعماری ایرانی_اسلامیمدارس سبزمدیرکل دفتر فنی و تحقیقاتعماد مخدومیمدارس مبتنی بر اقلیم مناطق


( ۱ )

نظر شما :