نخستین جلسه‌ شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور تشکیل شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۹ کد : ۶۸۲ اخبار مهم
نخستین جلسه شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با حضور معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی، معاون فنی و نظارت، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان و اساتید مشاوری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، برگزار شد.
نخستین جلسه‌ شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور تشکیل شد

به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، در ابتدای این جلسه دکتر محمد جمال‌زاده گزارشی از عملکرد خیّرین مدرسه‌ساز طی دو دهه گذشته ارائه نمود و گفت: فعالیت خیّرین در کشور ما یک تجربه موفق بوده است و البته هنوز ظرفیت‌های بی‌شماری در این حوزه وجود دارد که باید فعال شود.

 شورای راهبردی به دنبال یافتن ظرفیت های جدید خیّری است

معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان با اشاره به تأکیدات وزیر آموزش و پرورش در خصوص تنوع‌بخشی به روند جذب و مشارکت خیّرین افزود: باید بتوانیم زمینه مشارکت تمام خیّرین و آحاد جامعه را در امر مقدس مدرسه‌سازی فراهم نمائیم.

وی هدف از تشکیل شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی را تجزبه و تحلیل دقیق عملکرد گذشته در جذب خیّرین و اتخاذ رویکردهای پژوهشی در شناسایی ظرفیت‌های جدید این عرصه اعلام کرد.

حفظ و تقویت اعتماد عمومی یک ضرورت اساسی است

دکتر محمدصادق مهدوی جامعه شناس و عضو شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی سازمان در این جلسه به ضرورت حفظ و تقویت اعتماد عمومی به عنوان یک سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید گروه‌های معتمد اجتماعی پیشگام عرصه مدرسه‌سازی باشند، زیرا می‌توانند زمینه جذب سایر اقشار مردم را در حوزه مدرسه‌سازی فراهم آورند.
 این استاد دانشگاه تبیین ضرورت ساخت مدارس و فضاهای آموزشی را یاد آور شد و اظهار داشت : اگر اهمیت ساخت مدارس برای مردم بیان شود، مردم در این عرصه فعال خواهند شد.

وی افزود: برای گسترش فعالیت خیّرین در عرصه مدرسه‌سازی، نیاز به یک طرح جامع و هدفمند فرهنگی احساس می‌شود.

گفتمان سازی و شفافیت؛ دو راهکار اصلی برای توسعه فعالیت خیّرین مدرسه‌ساز

دکتر سحابی؛ صاحب نظر در عرصه برنامه‌ریزی استراتژیک از دیگر اعضای این جلسه بود که با تفکیک حوزه‌ عملکرد خیّرین به دو بخش فاکتورهای مالی و غیرمالی بر ضرورت شفافیت و گفتمان‌سازی به عنوان یک رکن اصلی در رشد شاخص‌های این حوزه تأکید کرد و گفت: شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی باید از نیروهای فکری بهره‌مند شود و گفتمان حاکم بر این عرصه را ارتقاء بخشد. این مدرس دانشگاه، قدردانی از خیّرین را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید برای افکار عمومی تبیین شود که ساخت مدرسه یک ضرورت اصلی  وپیشران توسعه کشور است.

فضای آموزشی را به مدرسه‌سازی پیوند بزنیم

دکتر رضا درمان از پژوهشگران عرصه فعالیت‌های خیّری کشور دیگر عضو این جلسه بود که به مقوله گفتمان‌سازی عمومی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: باید مدرسه‌سازی را به حوزه آموزشی پیوند بزنیم.

وی افزود: شورای راهبردی باید در سطح کلان فعالیت‌های خیرین نقش‌آفرین باشد و عملیات اجرایی را به گروه‌های دیگر واگذار کند.

این صاحب نظر حوزه خیّرین گفت: شورای راهبردی به نوعی اتاق فکر حوزه مشارکت‌های مردمی محسوب می‌شود و با دعوت افراد صاحب اندیشه در این موضوع می‌تواند به اصلاح روش‌ها  کمک کند.

فرهنگ سازی؛ گام اول

دکتر عصاره رئیس اسبق پژوهشکده آموزش و پرورش - دیگر عضو این شورا - بر ضرورت فرهنگ‌سازی به عنوان گام اول در ایجاد تحول و پیشرفت در این عرصه اشاره کرد و گفت: برای جذب بیشتر خیّرین باید باورها تغییر پیدا کند و این مسئله مستلزم اقدامات فرهنگی است.

ترکیب تجربیات موفق گذشته با پژوهش‌های آینده

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز که در این جلسه به عنوان دبیر شورای راهبردی مشارکت‌های مردمی سازمان انتخاب شد؛ از وضعیت کلی مشارکت خیّرین در ساخت فضاهای آموزشی و فراز و فرودهای این فعالیت طی دو دهه گذشته گزارشی ارائه نمود و گفت: گرایش سازمان نوسازی مدارس کشور به سمت فعالیت‌های پژوهشی و توجه ویژه به بحث آموزش، یک رویکرد ارزشمند و حساب‌شده است که می‌تواند آثار بزرگی در اصلاح روش ها و دستیابی به راهکارهای کارآمد در استفاده بهینه از ظرفیت‌های خیّرین داشته باشد.

محمدرضا قربانی گفت: الگوی مناسب در این مقطع، ترکیب تجربیات موفق گذشته با مزایای پژوهش محوری در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به منابع ارزشمند حوزه خیّرین به اصلاح ساختارها و روش‌شناسی دقیق در جذب و ارتباط با خیّرین نیاز داریم و این مهم با کنار هم قرار گرفتن فعالان پیشکسوت این عرصه با صاحبنظران دانشگاهی و پژوهشگران حاصل می‌شود.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور، تشکیل شورای راهبردی را گامی در جهت استفاده هوشمندانه از ابزارها و روش‌های علمی برای ارتقای راندمان فعالیت‌های حوزه خیرین دانست و گفت: سازمان در اجرای مأموریت‌های خود با ورود به عرصه پژوهش و آموزش، آغازگر تحولی ساختاری و آینده نگر در این عرصه خواهد بود.

گفتنی است، تشکیل جلسات شورا به صورت دو هفته یکبار و پشتیبانی از جلسات با شکل‌گیری یک دبیرخانه فعال از جمله مصوبات این جلسه بود.

کلید واژه ها: خیرین مدرسه‌سازآموزش و پژوهشتوسعه فضاهای آموزشیسازمان نوسازی مدارس کشور


نظر شما :